8 tip til at markedsføre en musiker online

Lars Damgaard Nielsen —  23. June 2008 — 10 Comments

Til efteråret skal jeg hjælpe en kammerat med at markedsføre sig online. Albummet er indspillet – og klar til udgivelse. Men hvordan markedsfører man en musiker online? Her kommer min plan:

Først og fremmest skal

folk gøres afhængige af musikken. På det punk er jeg stærk inspireret af fanforskeren Nancy Baym. Der skal foræres tre numre væk til gratis mp3-download og derudover laves en musikvideo med et fjerde nummer. Det er ligesom den onde pusher: De første fix er gratis – derefter koster det 😉

Ved at forære nogle af numrene væk, bliver fans måske mere venligstemte over for musikeren. Og så kan det jo være, man undgår det som lige er sket for Guns N’Roses: At et helt album ryger på nettet før det kommer i butikkerne.

Min taktik er, at det gælder om at være der, hvor fans og brugere er:

  1. Last.fm skal bruges som base for de numre der er gratis. Siden holder styr på antal af downloads, rettigheder og hoster det for en gratis.
  2. Han skal selvfølgelig være til stede på Myspace.com som alle andre musikere.
  3. Der skal laves en Facebook Fanpage som kan bruges til at invitere til koncerter, forære musik væk og vise video med. Det kan godt ske Myspace er drevet af musikken, men det er på Facebook de fleste danskere er.
  4. Twitter skal bruges til at mikroblogge fra koncerter, videooptagelser, relaseparty og de daglige tanker. Det kan skabe noget mere nærhed til de (forhåbentlig 🙂 ) mange fans. Den skal syndikeres til blandt andet Facebook og Myspace.
  5. Piratebay skal de tre gratis numre også være tilgængelige via torrent. Det samme skal videoen.
  6. Hans egen hjemmeside skal opdateres med webshop, twitteropdateringer og widget.
  7. Sproutbuilder skal bruges til at lave en widget, hvor numrene til gratis download er integreret sammen med video og twitteropdateringer. Den kan brugerne selv dele og sende videre til Facebook, Myspace, blogs, email osv.
  8. Videoen bliver lagt på Youtube (som kun giver dårlig kvalitet) og Vimeo (der giver mulighed for noget der minder om HD).

Videoen forsøger vi at lave med et tvist, så folk forhånbentlig sender den videre – ikke kun pga. den gode musik, men også fordi den er sjovt.

De gratis numre skal ikke foræres væk på én gang. Vi begynder med et nummer, som allerede nu ligger på last.fm. Om en måneds tid kommer der så endnu et. Og to uger før lanceringen bliver det tredie givet fri.

Ud over alt det her kører den gammeldaws pr-maskine med interview til aviser, blade, radioer osv. Så det er kun net-delen jeg hjælper med.

Har du andre ideer til hvordan jeg viralt kan skyde en kunstner igang, så læg meget gerne en kommentar. Kreative indspark er meget velkomne.Rich Text AreaToolbarBold (Ctrl + B)Italic (Ctrl + I)Strikethrough (Alt + Shift + D)Unordered list (Alt + Shift + U)Ordered list (Alt + Shift + O)Blockquote (Alt + Shift + Q)Align Left (Alt + Shift + L)Align Center (Alt + Shift + C)Align Right (Alt + Shift + R)Insert/edit link (Alt + Shift + A)Unlink (Alt + Shift + S)Insert More Tag (Alt + Shift + T)Toggle spellchecker (Alt + Shift + N)▼
Toggle fullscreen mode (Alt + Shift + G)Show/Hide Kitchen Sink (Alt + Shift + Z)
FormatFormat▼
UnderlineAlign Full (Alt + Shift + J)Select text color▼
Paste as Plain TextPaste from WordRemove formattingInsert custom characterOutdentIndentUndo (Ctrl + Z)Redo (Ctrl + Y)Help (Alt + Shift + H)

Til efteråret skal jeg hjælpe en kammerat med at markedsføre sig online. Albummet er indspillet – og klar til udgivelse. Men hvordan markedsfører man en musiker online? Her kommer min plan:
Først og fremmest skal folk gøres afhængige af musikken. På det punk er jeg stærk inspireret af fanforskeren Nancy Baym. Der skal foræres tre numre væk til gratis mp3-download og derudover laves en musikvideo med et fjerde nummer. Det er ligesom den onde pusher: De første fix er gratis – derefter koster det 😉
Ved at forære nogle af numrene væk, bliver fans måske mere venligstemte over for musikeren. Og så kan det jo være, man undgår det som lige er sket for Guns N’Roses: At et helt album ryger på nettet før det kommer i butikkerne.
Min taktik er, at det gælder om at være der, hvor fans og brugere er:
Last.fm skal bruges som base for de numre der er gratis. Siden holder styr på antal af downloads, rettigheder og hoster det for en gratis.
Han skal selvfølgelig være til stede på Myspace.com som alle andre musikere.
Der skal laves en Facebook Fanpage som kan bruges til at invitere til koncerter, forære musik væk og vise video med. Det kan godt ske Myspace er drevet af musikken, men det er på Facebook de fleste danskere er.
Twitter skal bruges til at mikroblogge fra koncerter, videooptagelser, relaseparty og de daglige tanker. Det kan skabe noget mere nærhed til de (forhåbentlig 🙂 ) mange fans. Den skal syndikeres til blandt andet Facebook og Myspace.
På Piratebay skal de tre gratis numre også være tilgængelige via torrent. Det samme skal videoen.
Hans egen hjemmeside skal opdateres med webshop, twitteropdateringer og widget.
Sproutbuilder skal bruges til at lave en widget, hvor numrene til gratis download er integreret sammen med video og twitteropdateringer. Den kan brugerne selv dele og sende videre til Facebook, Myspace, blogs, email osv.
Videoen bliver lagt på Youtube (som kun giver dårlig kvalitet) og Vimeo (der giver mulighed for noget der minder om HD).
Videoen forsøger vi at lave med et tvist, så folk forhånbentlig sender den videre – ikke kun pga. den gode musik, men også fordi den er sjovt.
De gratis numre skal ikke foræres væk på én gang. Vi begynder med et nummer, som allerede nu ligger på last.fm. Om en måneds tid kommer der så endnu et. Og to uger før lanceringen bliver det tredie givet fri.
Ud over alt det her kører den gammeldaws pr-maskine med interview til aviser, blade, radioer osv. Så det er kun net-delen jeg hjælper med.
Har du andre ideer til hvordan jeg viralt kan skyde en kunstner igang, så læg meget gerne en kommentar. Kreative indspark er meget velkomne.
Path:

Lars Damgaard Nielsen

Posts Twitter Facebook Google+

Ekspert i sociale medier og Facebook. Elsker digital strategi og projektledelse :-) Uddannet journalist og har en kandidat fra IT-Universitetet i digital design og kommunikation.

10 responses to 8 tip til at markedsføre en musiker online

  1. Fedt projekt, Lars. Hvad med at lægge op til at fans kan tage billeder, videoer m.m. til koncerter og tagge dem med PeterBom på flickr, og vimeo?

    I kunne også licensere et eller to numre som Creative Commons, commercial, share alike. På det bureau jeg arbejder på, fandt vi fx noget musik til en video for en kunde den vej.

    Og så helt klart uddyb beskrivelsen af Peter på Last.fm.

    Glæder mig til flere mere originale indspark.

  2. Det er jo en ganske omfattende netstrategi. Men der er stadig en lille ting, der er altafgørende for, om den kan noget som helst: Holder musikken? Da I ikke har økonomi til at fortælle den halve klode, at produktet er unikt, er det rent faktisk nødt til at være det i et eller andet omfang. Gratis sange og videoer er der jo trillioner af derude.

    Jeg lod for øvrigt bloggere anmelde mit sidste album. Det var ikke helt tosset. Læs mere her: http://www.thordal.com/blog-musikanmelder-356.html

  3. Jeg mener klart musikken holder. Man skal selvfølgelig være til genren som i det her tilfælde er en blanding af soul, pop og jazz… Og så mener jeg det er velproduceret (men jeg er ikke musikekspert). Du kan jo lytte på det første gratis nummer her: http://www.last.fm/music/Peter+Bom

    Super tip med at lade musikbloggere anmelde. Hvordan greb du det an? Surfede du efter musikblogs og tog nogle tilfældige, eller vidste du, hvem du ville have fat i?

  4. Abonner på Bob Lefsetz nyhedsbrev!

    Tilbyd lovligt at remixe materiale under CC-BY-NC, fx over http://emix.dk, og gør noget ud af at promovere de bedste. Så snakker alle deres venner og Peter Bom er til stede i deres bevidsthed, når de så hører noget af hans musik.

    Sats på den enkelte fan, og at fastholde den fan. Det bedste, og eneste, man kan håbe på, er at de ‘sælger’ den videre til venner. Udlod gratis albums, gratis og koncert billetter med videre.

    Det er selvfølgelig en god ide med synlighed og tilgængelighed, men du kan simpelthen ikke pushe en kunstner på traditionel vis.

  5. @Peter Endnu en god idé. Og den kommer også på min liste til ting vi skal igennem. Først tager jeg dog de mere “traditionelle” netmedier.

    Det er simpelthen for fedt med jeres gode kommentarer og ideer. Det er guld værd.

  6. Super tips!

    Jeg ville forsøge at mappe de vigtigste musik blog i DK og være aktiv der. Lad kunstneren tage del i communitiet og skab relationer der igennem. Anmeld andres musik og promover dit eget på en diskret måde.

    Lad helt sikkert folk remixe og lege med musikken. Som ny kunstner handler det om at kommer frem og skabe et brand. Brands bliver i dag skabt af brugerne og ikke af brand ejeren, så derfor er det vigtigt at give brugerene ejerskab af musikken og lade dem være en del af dit brand.

    Smid nogle numre op online, lav et mixet tape på http://www.mixwit.com og smid det rundt til venner på facebook. Giv det en chance for at gå viralt via sociale netværk.

    Tjek evt. http://www.redantenna.com ud. En ny dansk startup, som hjælper små kunstnere.

    Morten

  7. Problemet er bare de der kære 24 timer, som døgnet af en eller anden årsag består af. Eller sagt på en anden måde: Hvor meget tid skal man bruge på at råbe op om, at man har lavet noget musik, og hvor meget tid skal man bruge på rent faktisk at lave den?

    Ved at sidde på nettet i døgndrift kan man skaffe sig nogle hundrede reelle Fæcesbogvenner, og nogle få tusinde ægte MySpace-venner, lidt Last.fm-lyttere og så videre. Men på de afsindigt mange timer, det tager, kunne man MÅSKE også have skrevet den sang, der gjorde forskellen. Gange tusind.

  8. Sørg for at opbygge en community på hjemmesiden, hvor fans kan netværke. Sørg for at der er noget at komme efter på hjemmesiden, blogs, gratis musik, video, merchandise. Sørg for at gi noget væk hele tiden – b-sider, demoer, sjove takes.
    Hyr et firma til at få videoen til at gå amok på youtube. De tider er forbi hvor det skete af sig selv fordi man har fundet på noget sjovt. Der findes folk der ikke laver andet end det her, og de arbejder bl. a. med at sende trailere for hollywood blockbustere i omløb.
    Få trafik til hjemmesiden, om nogle år er det det kunstneren skal leve af sammen med livejobs.
    Og såvil jeg gi Kennet ret, musikken er det der skal bære det… men om nogle år kan du ikke sælge downloads mere!
    Ganga – Downbeat / Chill Out Music

  9. Hej Lars!
    Det lyder rigtig spændende!
    I stedet for at komme med flere idéer, vil jeg spørge, hvilke tanker du har gjort dig ift at få fans på Facebook og followers på twitter?
    Det er jo den store udfordring. Som du siger med YouTube, så får man ikke seere/fans/followers bare ved sin tistedeværelse.

    Held og lykke med projektet!

    Mvh
    Claus

Trackbacks and Pingbacks:

  1. Byg en fed flash widget på to timer » Nettendenser.dk - 26. June 2008

    […] nettendenser 8 tip til at markedsføre en musiker online Jun […]

Leave a Reply

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*