Danske mobile hjemmesider er grå, triste og gammeldags

Lars Damgaard Nielsen —  30. September 2008 — 4 Comments

Surfer du danske hjemmesider til mobiltelefonen er der stor sandsynlighed for, at du gør det på samme måde som du surfede på nettet for 10 år siden: Du læser indhold et medie eller en virksomhed har produceret. Og det er det. Ikke n

oget med at dele billeder, skrive kommentarer eller blogge. Top-listen over de mest besøgte mobile hjemmesider i Danmark er grå og kedelig. Her er intet nyt at komme efter rent inholdsmæssigt. Top 10 ser sådan her ud:

  1. wap.tv2.dk (TV 2)
  2. mobil.eb.dk (Ekstra Bladet)
  3. mobil.dr.dk (Danmarks Radio)
  4. mobil.pol.dk (Politiken)
  5. mobil.jp.dk (Jyllands Posten)
  6. mobil.dgs.dk (De Gule Sider)
  7. mobil.dk.msn.com (MSN)
  8. mobil.berlingske.dk (Berlingske Tidende)
  9. mobil.epn.dk (Erhverv På Nettet)
  10. mobil.mobstart.dk (Mobstart.dk)

Hvor er nyskabelserne henne? Mobstart.dk er den eneste som ikke er en klassisk nyhedsside. Til gengæld virker Mobstart som Jubii gjorde det for 10 år siden: Det er en ren linksamling. Dengang var det noget unikt. Det er det altså ikke i dag, hvor f.eks. Google giver let adgang til at søge fra deres mobil-portal.

Hvor er kreativiteten og det brugerskabte indhold?

Jeg ved godt det kan virke som et surt opstød – og det er det nok også ;-) Men jeg undrer mig meget over, at kreativiteten fra danske mediehuse på nettet ikke er større. De risikere, at det endnu engang er mindre firmaer som løber med de gode ideér. (Hvis det ikke allerede er sket?)

Findes der virkelig ikke andre måder at bruge nettet på via mobiltelefonen end at servere nyheder? Jeg tror det. For der er jo allerede masser i gang andre steder, hvilket den danske online telefonbog Zyb kan snakke med om for 235 mio. kr. da de blev solgt til Vodafone.

Hvorfor er der f.eks. ingen der forsøger sig med en mikroblog via mobilen (ligesom Twitter)? Det løb er jo slet ikke kørt i Danmark, hvor Twitter og mikroblogging ikke er slået igennem. Eller hvad med lifestreaming (som jeg tidligere har beskrevet her og som Innovation Lab har beskrevet her) i en mere virkelig version via mobiltelefonen med billeder og lyd fra de steder man befinder sig? Nokia er på vej med deres udgave – der desværre er en applikation som skal downloades så den tæller ikke helt i den her sammenhæng. Ideerne jeg har skitseret ved jeg godt ikke er videre originale. Men de er da mere kreative end normale nyheder.

Et af de steder jeg håber der sker noget unikt er i samarbejdet “Mobity” mellem DR, IT-Universitetet, Unwire, Innocept Consult og Telia. De har en ædel mission om at skabe en ‘Social netværksportal på mobilen’:

Hvis man for eksempel holder styr på sine forbindelser via Linkedin og hygger sig med vennerne på onlinecommunitiet SKUM, kan man tilgå og holde styr på det hele i en og samme mobilfunktion. Netværket er åbent, sådan at kommende sociale netværk på internettet hurtigt kan komme på tjenesten og udvide til brugere i mobilsfæren. Hver gang en ny tjeneste kobler sig op, stiger mængden af mulige forbindelser og dermed værdien af det sociale netværk.

Hvis det lykkedes er det brugbart i mere end kun Danmark. Spørgsmålet i den mere nørdede afdeling er så om de er ved at bliver overhalet indenom af f.eks. Googles OpenSocial, Friend Connect og Facebook Connect.

Endeligt kan det også ske vi overhovedet ikke behøver at snakke om specielle sider og versioner til mobile enheder, fordi de bliver avancerede nok til det hele. Det håber jeg. Mobiliteten skal så udnyttes meget bedre af de danske mediehuse til sjovere og mere avancerede tjenester.

Lars Damgaard Nielsen

Posts Twitter Facebook Google+

Ekspert i sociale medier og Facebook. Elsker digital strategi og projektledelse :-) Uddannet journalist og har en kandidat fra IT-Universitetet i digital design og kommunikation.

4 responses to Danske mobile hjemmesider er grå, triste og gammeldags

  1. Men er “mobile hjemmesider” ikke også en lidt mærkelig konstruktion? Jo jo, det er fint nok at formatere sit indhold til små skærme (som f.eks. http://i.pol.dk) men i det store hele er Safari på iPhone, som vel nok er state of the art inden for mobile browsere, fint i stand til at vise ganske almindelige hjemmesider. Og når der er en, der kan i dag, så kan de allesammen om et til to år.

    Og når det kommer til mikroblogging, lifestreaming, sociale netværk, etc. har de fleste services applikationer til de store mobilplatforme (iPhone, Windows Mobile og snart også Android), hvilket betyder, at de kan tage kamera, GPS, mv., i brug på en måde som ikke på nuværende tidspunkt er (og nok ikke nogensinde bliver) muligt med en almindelig browser.

  2. @Mikkel Jo – det er en mærkelig konstruktion. Og det er også derfor jeg til sidst stiller spørgsmål ved om det bliver unødvendigt at skelne.

    Mht. til applikationer tror jeg, at det altid vil være en hindring, hvis der skal downloades noget, før det virker. Se bare på Joost som er på vej til at blive browserbaseret. Jeg tror (håber) kamera, gps, accelerometer og andre bliver tilgængelige via browseren.

    Til sidst så efterlyser jeg også bare lidt opfindsomhed hos danske medieudbydere som har alle muligheder for at være med i front og præge udviklingen af det mobile marked.

  3. Hjemmesiderne har flyttet sig en del siden. Når man tænker på hvormange danske hjemmesider, der har et fedt design nu og indeholder video og billeder der ruller rundt.

    Rigtigt mange af de store hjemmesider har også fået fede sider der er henvendt til mobeltelefonerne.

Trackbacks and Pingbacks:

  1. www.anyhed.dk - 30. September 2008

    Danske mobile hjemmesider er grå, triste og gammeldags…

    Surfer du danske hjemmesider til mobiltelefonen er der stor sandsynlighed for, at du gør det på samme måde som du surfede på nettet for 10 år siden…

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>