Online markedsføring af en musiker sværere end man tror

Lars Damgaard Nielsen —  11. October 2008 — 21 Comments

Det er svært at få ørenlyd online for en ukendt musiker. Det er min overordnede konklusion i mit projekt med at markedsføre en musiker online

. Her kommer en gennemgang af hvad der gik godt, hvad der gik galt – og hvad der kunne gøres anderledes.

Du kan også lytte til en samtale om projektet i Ib Potters podcast “PotterCut”, som jeg gæstede i sidste uge, hvor der er flere detaljer og mere information, end jeg har skrevet i den her blogpost.

Inden jeg gik i gang opstillede jeg en liste på otte ting jeg havde planer om at gøre med musikeren Peter Boms tilstedeværelse på nettet. Ikke alle blev til noget, nye kom til – og andre var spildt arbejde. Listen så sådan her ud fra starten:

  1. Last.fm
  2. Myspace.com
  3. Facebook Fanpage
  4. Twitter
  5. Piratebay med musik og video.
  6. Webshop
  7. Widget
  8. Video på YouTube og Vimeo.

Den overodnede plan var at forære tre musikstykker væk til gratis download – en om måneden i tiden op til albummet udkom. Til sidst skulle det kulminere med en video lige før udgivelsen af cd’en.

Fælles for de forskellige sider er, at det er den samme musik, de samme billeder, den samme video og den samme information der i starten blev sat ind på siderne. Og den samme widget skulle, hvis det var muligt, også placeres på siderne.

Hvordan var resultatet så for de enkelte punkter?

  1. Last.fm blev der oprettet en musiker side. Derudover blev siden også brugt som base til tre numre der blev foræret væk op til releasen af albummet. Last.fm måler en kunsters popularitet på, hvor mange gange et nummer er blevet spillet. Så jeg brugte et beskidte trick: Satte min egen computer til at spille de tre gratis numre på repeat, hvilket resulterede i de første par hundrede aflytninger. Derudover ledte jeg efter brugere som havde en musiksmag som passede til Petersmusik og sendte dem interne beskeder. Resulatet er, at 15 forskellige personer har lyttet til musikken der er blevet spillet lidt over 600 gange. Konklusion: For meget arbejde i forhold til resultatet. Der er simpelthen for få danske brugere.
    .
  2. Myspace.com/peterbom blev oprettet og de samme tre numre blev lagt i playeren. Resultatet i dag er over 2000 sidevisninger og sammenlagt 1209 afspilninger af musikken. Konklusion: Udemærket, set i forhold til den korte tid det tog at lave.
    .
  3. Facebook Fanpage blev sat op. Vi inviterede venner og bekendte. På grund af Facebooks restriktive politik valgte vi ikke at lægge musik op – men at implementere en flash widget hvor musikken lå. Resultatet er 133 fans og over 2000 sidevisninger. Samme konklusion som med Myspace: Udemærket, set i forhold til den korte tid det tog at lave.
    .
  4. Det var planen at mikroblogtjenesten Twitter skulle bruges alle steder, men efter kort tid, blev det droppet igen af den simple årsag at Peter ikke var ikke så vild med at twitte.
    .
  5. Piratebay blev droppet. Jeg vurderede det ikke kunne betale sig.
    .
  6. Webshop på Peters egen hjemmside blev droppet. I stedet er albummet destribueret hos Saxo.com, GUCCA og DVDOO.
    .
  7. Widget – bygget med Sprout Builder. Blev placeret på Myspace, egen hjemmeside og Facebook. Ligger nu kun på Myspace. Resultatet kender jeg rent statistisk ikke – og jeg er ikke stødt på den andre steder, eller på andre profiler, selvom den let kunne deles. Konklusionen er, at tiden på den nok er spildt, selvom den så cool ud.
    .
  8. Videoen YouTube og Vimeo kostede 7.000 kr. at producere med hjælp fra venner, bekendte og kontakter. Målet var, at den skulle være så klichéfyldt at det næsten blev kitch – og så overraske til sidst. Vi skød den på én dag og det tog mig nogle aftener at redigere den. Videoen blev sendt ud via fansiden, postet på et par forums og emailet til en 300 stykker. Negative kommentarer blev løbende slettet fordi videoen var et redskab til markedsføring og ikke et oplæg til debat. Resultatet er næsten 3000 visninger og 90 procent af dem (som har været logget ind) der har set den er mænd. Af statistikken fremgår det at 75 % af visningerne kom udefra, og 39 procent af dem kom fra Boyfriend.dk. Statistikken viser også, at videoen de første dage modtog et par hundrede hits, hvorefter den dør ud.
    Tallende viser også, at vi burde have skåret videoen ned til ca. 30 sekunders længde – og de fortæller endda, hvilke 30 sekunder seerne syntes bedst om, men 30 sekunder er lidt for lidt til en musikvideo.
    Konklusionen på videoen er, at det store arbejde ikke helt passede med resultatet selvom den var sjov at lave og vi i dag er godt tilfreds med den.

Udover de planlagte 8 step, lavede jeg et lille forsøg med en annonce på Facebook. For 100 kroners reklame mod målgruppen mænd fra Danmark, ældre end 20 år og interesseret i mænd fik jeg 11780 visninger og 147 kliks til videoen på YouTube.

Alle beskidte tricks gælder i viral markedsføring

Syntes du jeg nogle steder har båret mig lidt beskidt ad, så har jeg været en engel i forhold til, hvordan de hårde drenge i den virale branche ved hård slid “snyder” sig til opmærksomhed. Dan Ackerman Greenberg fra The Comotion Group har i et indlæg på TechCrunch listet flere mere eller mindre beskedte metoder til viral markedsføring. f.eks.:

  • Nøgne damer i thumbnail (det lille billede du ser af videoen inden du trykker)
  • Opretter falske YouTube konti og laver en falsk debat om videoen de vil markedsføre.
  • Vildledende overskrifter.
  • Sletter dårlige kommentarer.

Og meget mere. Dan Ackerman Greenberg konkluderer i sin artikel:

You simply can’t expect to post great videos on YouTube and have them go viral on their own, even if you think you have the best videos ever. These days, achieving true virality takes serious creativity, some luck, and a lot of hard work. So, my advice: fire your PR firm and do it yourself.

Hvad gik godt?

Myspace.com og Facebook Fanpage var klart de største succeser. Det var lette og lave og gav gode resultater i forhold til tiden der blev brugt. Brug det meste af din energi på Facebook. Det er alligevel der alle danskerne er.

Hvad gik skidt?

Last.fm vil jeg ikke bruge igen til en upcoming kunstner, med mindre man vil betale sig til powerplay på deres radiostationer. Widgetten vil jeg heller ikke lave en anden gang. Ideen om at den kan spredes til folks egene profiler og hjemmesider er god, men danske brugere gør det ikke. Ihvertfald ikke i mit tilfælde. Heller ikke de dedikerede venner og bekendte.

Hvad kunne gøres anderledes?

Hvis jeg skulle gøre det om, ville jeg overordnet ændre taktikken. Jeg ville lancere det hele samtidig med at albummet udkom. Også de tre gratis numre. For set i bakspejlet var det jo dumt, at de sammenlagt mere end 7000 besøgende på Myspace, Facebook og YouTube (Last.fm har jeg ikke besøgsstatistik fra) ikke fik mulighed for at se video, hente gratis numre og købe albummet, når vi nu endelig havde deres opmærksomhed. Kun de mest dedikerede har orket at klikke sig tilbage – og har husket Peter Bom i strømmen at alt andet.

Vi skulle have været ligeglade med Facebooks restriktive politik om rettigheder og gjort 30 sekunders brudstykker af musikken tilgængelig sammen med link til de steder numrene kunne købes som download.

Efter de første 1000 visninger på YouTube kunne vi have analyseret, hvad der var den mest populære del af videoen, og derefter have lavet en kort version som kunne klare sig bedre på nettet, men så skal man være parat til at gå på kompromis med sin musik og sin kunst, med mindre man laver et specielt nummer til internettet på 30 sekunder, hvilket jeg ville anbefale en anden gang.

Jeg vil slutte gennemgangen med citat fra musikeren Kenneth Thordal. I en kommentar til “8 tip til at markedsføre en musiker online” skrev han:

Problemet er bare de der kære 24 timer, som døgnet af en eller anden årsag består af. Eller sagt på en anden måde: Hvor meget tid skal man bruge på at råbe op om, at man har lavet noget musik, og hvor meget tid skal man bruge på rent faktisk at lave den?

Ved at sidde på nettet i døgndrift kan man skaffe sig nogle hundrede reelle Fæcesbogvenner, og nogle få tusinde ægte MySpace-venner, lidt Last.fm-lyttere og så videre. Men på de afsindigt mange timer, det tager, kunne man MÅSKE også have skrevet den sang, der gjorde forskellen. Gange tusind.

Det har han jo ret i.

Jeg vil endnu engang minde dig om, at du kan lytte til en samtale om projektet i podcasten PotterCut, hvor vi også snakker om gæstebloggere, besøgstal, nøgne mænd og meget andet.

Opdatering d. 16. februar 2009: Erhvervsbladet har brugt min erfaring med at markedsføre Peter Bom som en case.

Lars Damgaard Nielsen

Posts Twitter Facebook Google+

Ekspert i sociale medier og Facebook. Elsker digital strategi og projektledelse :-) Uddannet journalist og har en kandidat fra IT-Universitetet i digital design og kommunikation.

21 responses to Online markedsføring af en musiker sværere end man tror

  1. Fed artikel – tak for at dele de erfaringer!

  2. Fedt at du gider dele dine erfaringer med os andre. Tak for det!

    Det er lidt tankevækkende, at man (måske) skal helt ud til kanten af etikken for virkelige at få en musiker igennem på nettet, men markedsføring af musik er jo også noget anderledes end at sælge en liter mælk en en herreskjorte 🙂

  3. @Rasmus

    Er markedsføring af en musiker anderledes end at sælge en liter mælk? Gælder det i sidste ende ikke om overskud og budskab 😉

    Og så kunne jeg godt tænke mig at høre dine tanker omkring, hvordan du syntes det kører på kanten af etikken, for det syntes jeg lyder spændende 🙂

  4. Spændende læsning.

    Grunden til at artiklen først fangede min interesse, var at jeg ku huske at jeg for noget tid siden havde fået en privat besked på lastfm, om at jeg da skulle lytte til Peter Boms sange. 🙂 Og dit markedsføringstrick virkede, for jeg var da inde og lytte. Så selvom du ikke synes dine anstrengelser på lastfm var arbejdet værd (kontra udbyttet) så tror jeg personligt at sådanne personlige beskeder virker – og jeg må sige at jeg fattede ikke decideret mistanke om at det var et markedsføringstrick, jeg syntes bare det var flinkt af dig at sende anbefalingen.. naiv som jeg var 😉

  5. @Lasse Så har det jo virket efter hensigten … Den bedste markedsføring er vel den man ikke ved man bliver udsat for? 😉

    Problemet med last.fm er bare, at det tager lang tid at finde folk, og sende dem beskeder. Og ud af mere end 100 beskeder lyttede kun 10-15 stykker til Peter Bom.

    Men dejligt du gjorde 🙂

  6. @Lars. Selvfølgelig gælder det både for markedsføringen af musikeren og mælken at den jo skal langes over disken. Det kan dog være sværere at sælge en musiker, da det jo er ret subjektivt, vhad vi hver isæt mener om et stykke musik, men mælk skal vi jo have- – groft sagt.

    Nej, jeg synes ikke din konkrete kampagne på nogen er på kanten af etikken, men som du selv er inden på, kunne det måske have givet en (langt?) større effekt, hvis du havde krydret Myspace/Facebook-annoncerne med let påklædte damer, uholdbare løfter osv. – så min kommentar går egentlig på, at det at markedsføre en musiker er en del mere kompliceret og kræver en anderledes approach end at sælge en liter mælk 🙂

  7. God opsummering af alle elementerne. Sidder i sommerhus og skriver fra en gammel mobil – linker til indlægget når jeg er hjemme igen.

  8. Fed artikel og sjov ide.
    Det er også tankevækkende at det som du prøvede at sælge – musik downloads – om nogle år højst sandsynligt er lovligt gratis og adsupported. Ihvertfald for hele det kommercielle marked. Hele denne her udvikling går så sindssyg hurtig.
    M.h.t. widgets, så kan jeg varmt anbefale http://www.reverbnation.com . De har et utroligt udvalg af meget brugbare widgets og tunepacks og alle mulige sager lige til at embedde.
    Ganga – Downbeat / Chill Out Music

  9. Endelig fik jeg samlet op i min RSS-reader og fik læst denne perle, Lars. Hvor er det fedt, at du så minutiøst gennemgår alle de tiltag, du havde gang i, og virkelig dybdegående også.

    Et must-read som case study.

  10. super cool analyse – tak for den… må man spørge hvor lang tid “kampagnen” den kørte over ?

    Som jeg preacher og ser, så er online markedsføring på denne her måde bedre til social branding – dvs. at når man har gang i sociale medier så skal de ikke ses som eksponeringskanaler som sådan ( jo det kan de også) men det er mere den social branding som man skal fokusere på her. Og ikke markedføringen af kunstneren som sådan =)

    just my two cents =)

    Henriette

  11. Interessant artikel.

    Er ikke helt med på hvorfor i slettede de negative kommentarer? Giver det ikke også trafik/opmærksomhed og engagement fra hardcore fans?

    Også spændende at læse om last.fm som jeg har droppet (som forbruger) hurtigere end du kan nå at sige …skodapplikation…

    Jeg gider ikke tippe jer om hvad jeg er på nu, for det kunne være fedt at holde det rent for marketing-dims, bare lidt endnu 🙂

  12. @Henriette
    “Kampagnen” kørte over et par måneder alt inklusiv fra start til slut. Nu gør vi ikke så meget mere, andet end at vedligeholde.

    Dertil skal så tilføjes, at en franskmand med 900 fans for 6 dage siden postede Peters musikvideo på dailymotion.com – og det har resulteret i over 4000 visninger på kort tid. Det understreger endnu engang at man har brug for nogle gatekeepere, mailinglister, blognetværk osv.

    Jeg syntes Social branding lyder meget interessant. Men når du putter “branding” på “social”, så er der vel også tale om en kommerciel tilgang som indeholder noget profit i den anden ende? Eller er jeg helt galt på den? 😉 Det kunne være fedt at høre dine tanke om, hvordan du ville have grebet det an? Du er velkommen til at maile mig på ldn [at] ldn [dot] dk hvis du ikke lige syntes det skal ud her 🙂

    @JimaJow
    Vi slettede negative kommentarer, fordi dem der kom, var for negative og ikke gik så meget på musikken. Og hardcore fans er der ikke så mange af, når man er ukendt, så det var ikke fordi de stod i kø for at forsvare videon og musikken. Du kan også se det som hård moderering 😉

    Fortæl, fortæl, fortæl! Hvad er det for en ny musiktjeneste du bruger. Jeg lover ikke at markedsføre Peter der. Vil bare gerne lære nye tjenester at kende 🙂

  13. jeg har gået og tænkt lidt over den fine artikel her, og som jeg forstår det har det endelige mål med kampagnen været at sælge CD’er og lydfiler. Måske skulle man tænke helt om fra start og gå mere efter live-optrædender, events og andet som indtægtskilde i stedet? Den slags plejer folk jo gerne at ville betale for.

  14. Jeg tror du har fuldstændig ret Andreas. Salg af CDer og download er kun en lille del af pakken, og en stadig mindre del efterhånden .

  15. Virkelig god info. Har sendt den videre til alle mine musiker venner, tror de bliver glade for disse gode tips om hvordan de kan markedsføre sig selv online. Takker:)

  16. Tak for rosen. Håber i kan bruge det.

  17. Jeg har fået lidt over 14.000 plays og 4300 listeners på last.fm og min musik er ikke var ikke noget af råbe hurra for vil jeg sige. Når jeg kigger på statistikken kan jeg se at folk bliver ved med at spille mine sange igen, og igen – populariteten falder altså ikke.. På trods af tiden der er gået (snart 2 år..). Og straks efter at jeg postede en ny sang på siden, i en beskeden comment fik jeg straks 70 afspildninger på den nye på lidt over en uge.. Så jeg vil nu sige at last.fm, hvis det bruges rigtigt godt kan give nogen relativt hardcore fans 🙂

  18. Super artikel. Har du flere lignende caseerfaringer – please feel free to share.

  19. Hey.. Genial nok case. Selvom det har lidt år på bagen 😉

Trackbacks and Pingbacks:

  1. leg med nye medier. Eller noget. - 12. October 2008

    […] Online markedsføring af en musiker sværere end man tror | Nettendenser.dk (tags: reklame) […]

  2. GoViral betaler for skjult reklame og virale videoer fra YouTube | Nettendenser.dk - 19. February 2010

    […] det er svært. Det har jeg selv måttet sande i Online markedsføring af en musiker er sværere end man tror. Den video der er i blogposten er omtalt med 3000 visninger blev lidt senere samlet op af et […]

Leave a Reply

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*