Lokationsbaseret markedsføring til hele verden – fra Danmark

Lars Damgaard Nielsen —  15. January 2009 — 13 Comments

bipbip.com logoHvad vil du sige til kun at få reklamer for et bestemt produkt, når det var på tilbud til en pris du selv havde bestemt, og når du lige var i nærheden? De færreste vil sige nej – og det er blevet til bipbip.com. Et nyt dansk koncept som lige så stille er ved at tage patent på lokationsbaseret markedsføring via mobiltelefonen. Et patent der vel at mærke gælder store dele af verden.

Det lyder stort og det håber de også på det bliver. Ideen kom ifølge founder Lasse Larsen tilbage i 2004, da de ugentlige reklamer var båret ned i containeren. Hvofor bestemte man ikke selv, hvilke reklamer man modtog?

Denne blogpost er kort da den også er en introduktion til min første podcast :-) [podcast]http://www.nettendenser.dk/podcast/01-bipbip.mp3[/podcast]

Sådan virker bipbip.com

Som bruger opretter du dig og bestemmer selv, hvad du vil modtage reklamer for, hvornår og hvor. Til at begynde med er der ikke GPS involveret, men de er forberedt på det, så i starten bliver reklamerne leveret ud fra nogle forud definerede steder.

bipbip13

Som annoncør kan du se, hvor mange personer der netop i dit område går netop efter et helt bestemt tilbud, så du kan optimere dine annoncekroner. Det passer jo meget godt midt i en finansiel krise ;-) (se demo)

Annoncør eksempel på bipbip.com

Det lyder alt sammen meget godt. Da jeg første gang hørte om konceptet var jeg skeptisk over for, hvordan der skulle lokkes brugere ind på sitet. Uden dem er mediet ikke brugbart for annoncørene. Lasse Larsen håber de har løst problemet med at skaffe bruger ved – ud over at give nogle ekstremt relevante tilbud man selv har bestemt – at gøre det muligt at donere penge til godgørende formål som den lokale sports klub eller Røde Kors. Penge som vel at mærke kommer fra annoncørerne og som kan være op til 50% af bipbip.com’s dækningsbidrag på hver eneste SMS der sendes til modtageren af reklamen. Ordningen er under revision af Deloitte.

Podcast

Jeg lyder nok lidt for begejstret ;-) Men tanken er altså god. Hvis du har lyst kan du lytte til meget mere om konceptet i den første podcast her på Nettendenser og høre om, hvordan Lasse Larsen håber, at bipbip.com kan få lige så mange brugere som nogle af de største sociale hjemmesider. Du kan også vente og prøve selv, når bipbip.com går i luften til februar i Danmark og Tyskland.

NB: Bipbip.com er ifølge Lasse Larsen nede pga. test/vedligeholdelse fra fredag d. 16. januar og en uge frem.

Lars Damgaard Nielsen

Posts Twitter Facebook Google+

Ekspert i sociale medier og Facebook. Elsker digital strategi og projektledelse :-) Uddannet journalist og har en kandidat fra IT-Universitetet i digital design og kommunikation.

13 responses to Lokationsbaseret markedsføring til hele verden – fra Danmark

  1. Spændende projekt – og kanont at Lasse Larsen kan uddybe via din podcast.

    Lokaliseringen af brugeren: det er ikke specielt imponerende – næsten lidt banalt? Kan det ikke sidestilles med en lidt udvidet nyhedsmail i sms format?

    Jeg kan sagtens se mulighederne… men, det er vel strengt taget ikke interessant før der er GPS koblet på? Der er lidt HD ready over det ;)

  2. Hej Potter,

    Som udgangpunkt har du fuldstændig ret i at vores løsning “næsten er lidt banal” – men når du så sammenligner det med hvad en bruger kan idag og for den sags skyld også annoncøren,
    ja så siger det jo mere om “produktsortimentet” på markedet -elle hva?

    Der til skal også lægges de regelsæt (nationale/internationale lovsæt) der er ifm., tracke og gemme en borgers oplysninger og sidst hvad den enkelte borger/forbruger er villig til i jagten på det gode tilbud -og hvad de ikke er villige til.

    Jeg mener, at IFF.dk lavede en beregning som viste, at hvis man havde hjemme adresse og adresse nummer to plus tidspunkterne for hvornår man befinder sig der generelt -så dækker man faktisk op til 88% af den tid man er vågen –
    og så vidt jeg ved, er der ingen der endnu handler ind i søvne ” selvom man gjort kunne føle dette -engang imellem ;)

    4. den dag hvor markedet er klart til GPS-modellen, er vores system klart til dette også.

    Venligst Lasse Larsen
    http://www.bipbip.com

  3. Spændende!!

    Jeg glæder mig meget til dit næste podcast – men lav et feed på podcastet så vi kan hente det via itunes eller lign.

    Se evt.: http://www.apple.com/uk/itunes/whatson/podcasts/specs.html

  4. Jeg glæder mig også :-) Mht. feed så er det noget jeg arbejder på. Tak for linket.

  5. Jeg kan vise dig to muligheder – den nemme og hurtige og den nørdede og detaljerede…. Lad os lige stikke hovederne sammen.

    Er du på vej til Japan eller hur?

    @Lasse – jeg kan godt forestille mig det ikke er nemt med den lovgivning vi har idag. Kom bare til at tænke på min iPhone – den spørger konstant om den må sende min “placering”, som så bruges til at finde nærmeste billige benzin, nærmeste kaffe m.m.

    Potter

  6. @Potter,

    Iphone er et fantastisk redskab -enig, men pointen er at med vores får du kun det du beder om -og som så er aktuelt ifm., dette -ikke en udvidet vejfinder med info om nærmeste benzintank -som selvfølgelig er nyttig hvis man for første gang er f.eks. Bejing og ikke kan læse vej-skiltene.

    Men hvis du fortæller mig hvilken application du refererer til, så skal jeg med største interese lave en sammenligning (det kunne jo også være at det var en af dem vi allerede holder øje med – her tænker jeg på vores pat.pending ;)

    // Lasse

  7. I den sidste ende er det jo et spørgsmål, hvorvidt brugeren får noget ud af det.

    Hvis det kan hjælpe ham/hende med at finde et specifikt produkt, som vedkommende alligevel skulle have til en billig pris – og i nærheden – så er det jo en god ting. Bliver man bombarderet med tilbud alverdens tilbud, fordi man har tilmeldt sig en bred kategori (“elektronik” f.eks.) er det ikke så fedt.

    Kan jeg få at vide, hvornår der er Coca Cola på tilbud i mit lokalområde, så er jeg på…

  8. Hej Morten,

    Som bruger af BipBip laver du en ønskeliste hvor du for hvert produkt/min. rabatsats også indtaster max. afstand fra dig til tilbudsgiver – og kun når alle 3 kriterier er opfyldt, modtager du en information derom på din mobiltelefon -GRATIS.

    Så I teorien burde vi kunne klare dine ønsker -om ingen SPAM, da du KUN modtager hvad du har ønsket…

    // Lasse

  9. Hvis jeg var BipBip ville jeg udvikle en API der i OAuth, og på den måde sikre mig at positionering kunne indhentes fra flere medier.

    Er enig med Potter – GPS funktionen er et must for en service som jeres. Jeg skal selvfølgelig ikke gøre mig for klog på området, men som jeg forstår den lokationsbasserede løsning fra BipBip er den forholdsvis stationær. Dvs. I ikke udnytter det faktum at brugeren er mobil. Det kan godt være jeg bor på Østerbro – men jeg studerer i Emdrup og arbejder i KBH K. Dvs. jeg færdes mere random end som så. Hvis jeg skulle lave GEO tjenester ville jeg sikre mig noget GPS positioner. Jeg ville kigge på andet end SMS beskeder – det bliver hurtigt “old school”. Jeg giver fx ikke SMS mere end 5 års levetid – MAX! MMS er jo nærmest allerede dødt.

  10. Hej Søren, tak for din kommentar, først og fremmest; “du har fuldstændigt ret”, men der er nogle fakta som du måske lige springer over ;)

    1) at “trace” en person er faktisk ikke tilladt i det fleste lande, også selvom personen har givet tilladelse derom -ja jeg ved godt at det lyder utroligt men ikke des dog mindre et faktum.

    2) sms er ikke død/færdigt om max. 5 år, hvordan kan du dog tro dette?

    3) over 52% at vores sidste “survey” viser at de ikke vil “traces”, så 48% we naturligvis mange, men ikke alle og Søren måske har vi en app. som vi vil aktiverer når tidspunktet er rigtigt.

    Men tusinde tak igen for dine input.

    // Lasse Larsen via iphone

  11. Super spænende produkt/koncept. Ingen tvivl om der vil komme mere i samme stil.

  12. Jeg må gentage Morten’s spørgsmål: hvad får brugeren ud af det? Når jeg normalt ser reklamer, så får jeg noget til gengæld – tjenester på internettet, TV-programmer, en gratis avis osv. Her lader det til at I snupper hele betalingen for mit reklamekiggeri?

  13. Patent på lokalisationsbaseret markedsføring – god ide.

    Det er måske et software patent ?? – det vil nok irritere nogle i open source patenthader bevægelsen!

    Mogens Ludvigsen, LudvigsenPatent

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>