I nat åbnede Facebook op for deres nye Lite version. En version som er Facebook skåret helt ind til benet. For mig beviser det, at Facebook er på vej i en retning af en kombination af Friendfeed og Twitter, hvilket jeg også skrev for lidt over et år siden.
Man kan sige at det ret naturligt at Facebook nærmer sig Friendfeed – da Friendfeed blev købt af Facebook for en måned (og en dag) siden. Brugervenligheden er kommet i top, da siden er letter at bruge og funktionerne er reduceret.
Lite vs. Heavy
Den nye forside på Facebook Lite ser sådan her ud:
Alt overflødigt er skåret væk – og der er kun fokus på det dine venner poster og siger. Altså er dine venners nyhedsstrøm i fokus. Ikke grupper, applikationer og støj for øjet.
Den gamle forside så sådan her ud:
Alt for mange informationer på een gang!
Det samme gør sig gældende for din personlige profilside. Her er det din egen nyhedsstrøm der bliver fokuseret på.
Let design er opskriften på succesen
Hele verden har i forvejen været vilde med Facebooks simple design i forhold til F.eks. MySpace – og det har ifølge forskerne Lisbeth Klastrup og Ida Engholm fra IT-Universitetet i København også været årsag til Facebooks store succes. Med denne designopdatering, hvor der bliver skåret endnu mere ind til benet, ser det ud til at Facebooks succes fortsætter.
Døden for applikationer?
I sidste design-opdatering af Facebook fjernede de applikationerne fra at være betydende på din personlige side til at blive gemt under et nyt faneblad. Denne gang er applikationerne helt væk. Derfor er det spændende at se, om applikationerne på Facebook nu får alvor får dødskysset. Der skal i hvertfald tænkes i nye baner for udviklerne af applikationer.
Døden for Twitter?
Vil denne nye design-opdatering så betyde døden for den trendy Twitter? Måske vil det afholde masserne fra at komme på Twitter da Facebook nu begynder at tilbyde noget der minder om mikroblogtjenesten. Men jeg tror ikke at Twitter sygner hen og dør – det er simpelthen et alt for godt netværksredskab. Ofte er Twitter mere organiseret omkring faglige netværk, end om dem du strikker, løber eller bygger drager med (dine fysiske venner!).
Facebook Lite er endnu ikke tilgængelig på dansk, men mon ikke den kommer snart.
Og når Facebook om lidt introducerer Twitters adresseringssytem, hvor man kan @’e folk, så lugter det af endnu mere live og light:
http://mashable.com/2009/09/10/facebook-mentions/
Godt indlæg Lars! Super godt træk af FaceBook at rydde op og tage “det gode” fra Twitter. Thumbs up herfra….
God weekend!
Det var også på tide, FaceBook var efterhånden ved at lige MySpace med reklamer og andre ligyldigheder.
/Jonas
er der nogen, der har undersøgt, om Facebook Lite overhovedet bliver brugt?
Jeg tror det ikke Christian, jeg har lige hørt omkring og der var ingen i min omgangskreds der kendte det.
Tak for indlægget – jeg lærte om facebook lite herfra 🙂 Men det ser jo fedt ud for os der er trætte af diverse plugins osv
Og hvad sker der så med Facebook nu, hvor Google+ er en realitet? Stort pressemøde varslet af Facebook i denne uge…
Jeg er sikker på at der kommer en fornuftig reaktion og launch af nye tiltag fra Facebook som modsvar til Google+
ja, der er ingen tvivl om, at Facebook konstant er nødt til at lave ændrinegr og justeringer for fortsat at være foran konkurrenterne, eftersom der dukker den ene ny konkurrent op efter den anden. Det bliver spændende at se, hvordan markedet ser ud om 1 år.
Jeg oplever sgu lidt at folk vender tilbage til Facebook – ihvertfald fra Google+
Det kan godt være, det kun er i mit netværk – men Twitter har været det samme og det har Facebook også, men Google+ går luften lidt af ballonen igen.
Andre der oplever det samme?
Tjah… med Google+ en realitet, og ikke med den kæmpe tilgang af AKTIVE brugere som spået, tror jeg ikke Facebook skal være så nervøse lige pt…
Man må antage, de vist har droppet disse mål, for synes efterhånden facebook bliver mere og mere packed med unødvendige features!
Rosenstand, synes du så, at Google+ har levet op til alle forudsigelserne? Ingen tvivl om, at deltagelse på Google+ nærmest er en nødvendighed, hvis man vil være med og have udbytte af alle indgangsvinkler til god online synlighed.
Sådan som det går for facebook efter deres børsnotering så tror jeg ikke google er så nervøse for at deres G+ ikke nok skal slå igennem. Men det er blevet endnu mere spændende at følge med i hvad skal ske med facebook nu.