Facebooks nye design er noget lort – eller hvad?

Lars Damgaard Nielsen —  9. February 2010 — 9 Comments

Alle har efterhånden en holdning til Facebook – og når Danmarks mest populære netværkstjeneste rull

buy cheap kamagra

er et redesign ud giver det genlyd på Facebook og andre sociale medier. F.eks. Twitter.

Længere nede i dette indlæg kan du læse om ændringerne, og hvad min holdning er. Men først alle de andres meninger :-)

For jeg undrer mig. Meget. Mange af de indlæg jeg har set rundt omkring om Facebooks nye design har været negative. Derfor kunne jeg ikke dy mig for at spørge twitter-brugerne:

Resultatet af min provokation var en række af svar, hvor alle dem der forholdt sig til Facebooks nye udseende var negative. Her et udvalg af dem:

Jeg er ret uenig.

Som jeg ser det, er det overordnede redesign en klar forbedring af Facebook – og helt ærligt, med 400 mio. brugere på verdensplan (og 2,3 mio. i Danmark) har Facebook nok alligevel lavet et eller andet rigtigt.

Generelt – som twitteren @frankhmadsen konstaterer, har det nok også noget at gøre med, at folk bare er konservative når det kommer til nyt design og Facebook også ofte laver ændringer.

Facebook er blevet skarpere

Jeg kan godt forstå dem der er trætte af, at Facebook har været igennem en del redesigns efterhånden (sidste store ændring var i juni 2008).

Men jeg forstår ikke hvorfor de er negative over ændringerne. Hver gang er Facebook – for mig at se – blevet lidt skarpere og lidt bedre. Specielt har de i denne nye udgave gjort det mere overskueligt.

Ændringerne i det nye design

De største ændringer ligger i toppen og i bunden af siden.

Den gamle så i toppen sådan her ud:

I det nye design er menustrukturen blevet væsentlig mere simpel:

  1. Ved denne pil gemmer dig sig alt det der er sket siden man sidst var logget ind. Nye breve, nye venneanmodinger og notifikationer. Før stod de tre forskellige steder på siden. Altså – for mig at se – en klar mere simpel og logisk struktur.
    .
  2. Søgefeltet er flyttet fra øverste højre hjørne til en mere central placering i midten. Facebook vil sandsynligvis gerne lokke dig til at blive – så du ikke går ud og bruger Google, hvilket Microsofts søgemaskine Bing sikkert er ret glad for, da det er den søgemaskine Facebook bruger.
    .
  3. Der er nu kommet en regulær profil-knap. Her finder du alle muligheder for at ændrer indstillingerne på din profil. En konsekvens af, at Facebook har ryddet op er, at de i denne drop down menu også har gemt logout-knappen. At man nu skal bruge to klik på at logge ud – hvorimod man før kun skulle klikke en enkelt gang – det er noget hø! Og ikke særlig brugervenligt. Måske Facebook skulle have samme slogan som Fakta: vi vil så gerne have du bliver lidt længere ;-)

I bunden er der også blevet ryddet op. Den gamle bund så sådan her ud:

En masse applikationer, chat og menu. I det nye design er der kun chatten tilbage.

Endnu en omgang oprydning! Vi nærmer os jo nærmest Feng-Shui Facebook ;-) (men ikke helt Facebook lite).

Selvom Facebook har ryddet op, så er der en kommet ekstra funktioner til et enkelt sted. Det er i den venstre side.

Den gamle:

Den nye:

Ens online venner er nu blevet synlige, du kan se din indbakke – og de applikationer du bruger.

Det er for mig tydeligt at se, at Facebook har taget endnu et skridt mod at blive den eneste indgang vi bruger på nettet. De har trukket mail-funktion og søgningen frem og vil være nettet i nettet. Om Facebook så kan erstatte vores normale email og søgningerne på Google – det må tiden vise.

Jeg tror de får succes med mail og kommunikation, så det kontakt via sociale netværk bliver den primære kontakt form for yngre generationer – og ikke email. Hvad tror du?

Lars Damgaard Nielsen

Posts Twitter Facebook Google+

Ekspert i sociale medier og Facebook. Elsker digital strategi og projektledelse :-) Uddannet journalist og har en kandidat fra IT-Universitetet i digital design og kommunikation.

9 responses to Facebooks nye design er noget lort – eller hvad?

  1. På de punkter du fremhæver her er jeg helt enig med dig, men for mig er facebook ikke et spørgsmål om søgefelter og notificationer, men et spørgsmål om at blive opdateret på hvad mine venner går og laver og køre en dialog med dem.
    Når jeg logger ind på facebook i dag ser jeg flere beskeder om hvem mine venner er venner med og hvilke grupper de melder sig ind i end jeg ser opdateringer, billeder, links og andet godt. For et års tid siden kunne jeg bruge facebook til at køre en dialog med mine venner, både dem jeg ser til hverdag, men også dem der bor i en anden del af landet eller verden, i dag bliver denne funktion (for mig personligt) væk blandt beskeder som “Louis XXX, Peter XXX og Christian XXX blev fans af Apple iPad Giveaway –Be The First To Get One!” og “Anders XXX kommenterede Simon XXX status.”(hvor jeg forøvringt kun kender Anders). For mig er denne information dybt urelevant og er bare støj på nethinden på et medie der i forvejen indeholder overdrevet mange informationer fra mine 431 venner.

    Jo facebook er blevet bedre rent designmæssigt, men deres informationsflow er blevet rodet, klundet og dybt ubrugeligt efter min mening.

  2. @Niklas Det er jeg tilbøjelig til at give dig ret i. Jeg så kun på det designmæssige som rent udseende som er det – som jeg har opfattet det – folk har brokket sig over. Men vi kan hurtig blive enige om, at der kommet for meget rekklamestøj. Om det skyldes at Facebook har ændret på algoritmerne, eller at udviklerne af applikationer er blevet bedre til at udnytte dem er et godt spørgsmål.

    Facebook holder naturligvis nøje øje med, hvordan brugerne reagere henover tid. Og hvis de forsvinder, bruger mindre tid og klikker på færre reklamer – så skal de nok ændre informationsflowet i nyhedsfeedet. Men ellers tror jeg ikke de gør noget, hvis brugere ikke forsvinder eller reagere med mindre tid på Facebook.

  3. Hej Lars

    Tak for citatet. Tillad mig at uddybe, når nu du tilsyneladende er så glad for Facebooks evige redesign :-)

    Jeg ville være enig med dig i, at det var et positivt skridt, at FB lancerer et nyt design, hvis ændringerne hver gang førte flere positive end negative ændringer med sig. Men det gør de – efter min mening – oftest ikke.

    Det kan godt være, at designet er mere overskueligt nu, men der er også en masse ulogiske valg fra FB’s side. Hvis jeg klikker på “Vis alle” (venner online) i venstre side, åbner chatmenuen i højre side – hvorfor ikke holde det et sted?

    Og når jeg i det nye design kan se med et lille orange tal, at jeg har 3 nye beskedder i min indbakke og efterfølgende åbner den, så nulstiller indbakken, selv om jeg kun åbner en af de tre nye meddelelser – hvilket kan få mig til at glemme at vende tilbage til de to ulæste meddelelser…

    Nyhedsstrømmen er værre end før. Opdelingen mellem “topnyheder” og seneste fungerer af r… til og viser nogle gange tom skærm og nogle gange fire dage gamle indlæg eller begivenheder, man har set 8 gange før…

    Og mange af statusopdateringerne og andre ting, man foretager sig, dukker aldrig op på ens profil. De har i hvert fald ikke gjort på min den seneste uges tid.

    Nu lyder jeg virkelig som en vrissen, gammel mand. Og det er jeg måske også. Jeg er bare irriteret over, at man ikke fra FB’s side sikrer sig, at teknikken virker bedre, før man sender et nyt design på gaden.

    I længden får det samme effekt som K-forums login-problemer har haft på mig; jeg holder op med at bruge sitet, hvis jeg bliver irriteret nok.

    Og så lige en kommentar angående FB messages versus mail:

    Der er LAAANG vej til at FB messages overhoved kommer i nærheden af at slå mail som et nyttigt kommunikationsredskab. Jeg nævner i flæng:
    1) FB messages har ikke CC eller BCC
    2) En diskussion som gruppe-message på FB kan ikke “pille folk fra” undervejs, hvis ikke alle modtagerer af den første message ikke ønsker at høre mere om fx en planlagt biograftur eller fødsel. Har man modtaget den første message er man død og pine indlagt til at modtage alle svar fra alle sidenhen.
    3) Det er ikke muligt at gemme FB messages i dertil oprettede folders
    4) FB messages kan ikke forwardes
    5) Du kan ikke tilknytte attachments til FB messages – kun links

    :-) Jesper

  4. @Jesper Selv tak :-) og tak for inspirationen.

    Du har ret i at det med chatten virker ulogisk. Jeg gætter på det i næste design iteration bliver flyttet over i venstre side, så det minder endnu mere som det brugere kender fra f.eks. Gmail.

    Og du har også ret i, at de ulæste beskeder der “forsvinder” virker ulogisk. Det tror jeg nok også de skal få rettet.

    Så summa sumarum: Ja, facebook skulle måske lige have ventet en måned, så de fik de mindre flunks med sig.

    Men det ændrer ikke på min overordnede holdning :-)

    Mht. mail diskussionen, så har du ret i de fejl og mangler den har. MEN de yngre generationer har flyttet sig fra email over til sms og IM – og det er her jeg tror FB kan opererer i midten og tage noget af den kommunkaiton der er. Så mail bliver tung og gammeldags – som snailmail og fb måske bliver en light-version der bliver brugt til den hurtige kommunikation, når man alligevel er logget på.

    Se f.eks. denne rapport: http://www.pewinternet.org/Reports/2009/Adults-and-Social-Network-Websites.aspx

    Rapporten er godtnok lidt gammel, men i den står der alligvel: “Not too long ago, social networks were the hot favorite among this age group, along with email, which was used by 89% of teennagers at that time.

    The latest trend, however, is to use text messaging and instant messaging instead of email, which is now used by only 73% of teenagers.”

  5. Jeg har bare lige to kommentarer, som mest er til det negative.

    1. Det irriterer mig, at newsfeedet default står som ”Tophistorier”. Selvom disse sikkert er baseret på nogle kloge analyser af mit online netværk, så vil jeg altså selv vurdere, hvad jeg ser som tophistorier. Drop Ekstra Blad’s-ideen og vis mig i stedet bare de seneste nyheder/opdateringer! Hvem fandt egentlig på den ide? Var det nogle brugere der efterspurgte? Jeg er i hvert fald aldrig blevet spurgt 

    2. Det irriterer mig desuden, at de nu har fjernet den faste placering af billeder (+events etc.) der var i bunden og at jeg derfor skal klikke mig tilbage til forsiden, hver gang jeg vil gå fra et billedealbum og ind i et nyt album.

    Derudover er jeg meget enig i Jespers kritik af mail-funktionen.

  6. Jeg synes også det nye design er noget mere overskueligt end det gamle. Jeg er dog irriteret over, hvor central en placering nye venneanmodninger har fået, da det ikke er noget jeg ofte er udsat for. Derudover synes jeg det er utroligt forvirrende at man har valgt at bruge samme ikon for notifikationer, som FBs oversættelsesapplikation har.

  7. Det nye design er nok det bedste, der har været på Facebook – i hvertfald i den tid, hvor jeg har brugt det. Synes absolut det er blevet mere overskueligt og rart at bruge.

    Men som det er med så meget, så er folk generelt tit imod forandringer, men om nogle måneder, så er det sikkert det bedste i hele verden. Og når FB atter engang skifter udseende, så vil man tilbage til det gamle.

  8. Jeg er også positivt stemt omkring FB’s nye design. Jeg synes det var gået hen og blevet meget roden igen, og nu har de fået gjort noget ved det. Nogle ting er blevet nemmere at finde, og mere logisk placeret.

    Uanset hvilket større tjeneste der skifter design, vil der altid være en masse brok, og en måned efter er alt tilbage til det normale. Man lære at leve med det nye. Thumbs up til facebook herfra

Trackbacks and Pingbacks:

  1. www.anyhed.dk - 10. February 2010

    Er Facebooks nye design hit eller skidt?…

    Alle har efterhånden en holdning til Facebook – og når Danmarks mest populære netværkstjeneste ruller et redesign ud giver det genlyd på Facebook og andre sociale medier. Men er det nye design hit eller skidt? Og brugerne ikke bare negative fordi de al…

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>